Pr. Ireneweg 5 7433 DD Schalkhaar

Sporten in de zomer?

Als sporter wil je goed voor je lichaam zorgen. Tijdens het sporten zweet je soms veel en zeker in de zomerperiode verlies je veel vocht. Naast vocht bevat ons zweet ook zouten en andere belangrijke mineralen; elektrolyten. Het is belangrijk om die aan te vullen als je regelmatig en intensief sport.

Tijdens een uur intensief sporten verlies je gemiddeld een liter zweet met daarin ongeveer 1000 milligram natrium en in mindere mate andere elektrolyten zoals kalium, magnesium en calcium. Bij intensieve inspanning waarbij je veel zweet, is het daarom belangrijk om naast water ook natrium en andere elektrolyten binnen te krijgen. Dit helpt het lichaam voldoende vocht op te nemen en de gewenste vocht- en elektrolytenbalans weer te herstellen.

De belangrijkste mineralen zijn natrium, kalium, magnesium en chloride. Kalium en magnesium spelen een belangrijke rol in het functioneren van de zenuwen en spieren. Magnesium ondersteunt het energieniveau en draagt bij aan fitheid. Mineralen spelen bij nog veel meer processen in het lichaam een rol.
Het is daarom goed om ze aan te vullen bij verlies door veel zweten.

Het drinken van water met toevoeging van elektrolyten kan dan helpen om een goede sportprestatie te bereiken.
Gebruik je de gangbare sportdranken, dan krijg je wel veel suikers/koolhydraten binnen, maar weinig elektrolyten, terwijl het als (top)sporter juist belangrijk is wat er in je lichaam terechtkomt.
Kies daarom voor een natuurlijk product zonder toevoegingen (hulpstoffen, suikers en zoetstoffen).

Voor sporters? Alles staat en valt bij een gezonde, evenwichtige en regelmatige basisvoeding. Dan sportvoeding en supplementen.

Wil je meer weten? Meld je dan aan voor de lezing Sportvoeding!
Deze wordt na de zomer weer ingepland. Je kan nu al je interesse kenbaar maken.

Leave a comment