Pr. Ireneweg 5 7433 DD Schalkhaar

Fijne kerstdagen!

Geslaagde feestdagen draaien niet om een overdaad aan eten, drinken, hapjes en grote maaltijden. Houd het simpel; het gaat om gezellig samenzijn, genieten en plezier hebben. Dat voelt goed, geeft energie en bevordert je vitaliteit. Spreek met jezelf af hoeveel en wat je gaat eten. Dan wordt het gemakkelijker om de feestdagen gezond door te komen.

Je eigen eetpatroon!

Hanteer zoveel mogelijk je eigen eetpatroon in de dagen voor en na de kerst en tijdens de oud- en nieuwfestiviteiten. Dat geeft je houvast. Geef jezelf de ruimte voor extra’s tijdens de kerstdagen en oud/nieuw, maar maak het niet te bont!

Eet gezond!

Tijdens de feestdagen zijn we vaak geneigd het ontbijt over te slaan. Helaas is de kans dan groot dat je op andere momenten die dag meer gaat eten en dat je sneller grijpt naar ongezonde tussendoortjes en snacks. Neem dus gewoon je normale ontbijt.

Ga voor de kwaliteit van het eten en niet voor de hoeveelheid. Kies voor kleinere porties.

Een aantal tips. Kies voor een stukje vis, kip, kalkoen, wild en/of rundvlees. Vermijd het liefst de vettere vleessoorten (bijvoorbeeld varkensvlees). Wees matig met de sausjes of laat ze weg; dat komt de smaak van de vis/kip/vlees ten goede. Eet daarnaast ruim van de groenten.

Probeer ook de stokbroodjes met kruidenboter te vermijden; dan heb je meer mogelijkheden voor de andere gerechten.

Beperk het gebruik van suikerrijke producten; een klein plakje kerstbrood, een enkel kerstkransje of kerstchocolaatje is ook lekker.

Dat geldt ook voor de frisdranken en vruchtensappen. Als je hiermee matigt, kun je optimaal genieten van het (meestal suikerrijke) toetje aan het einde van de maaltijd.

Een goed glaasje wijn of bier is lekker (drink met kleine slokjes), maar overdrijf niet.

En kijk ook eens naar de andere tussendoortjes, zoals de toastjes, warme hapjes, bitterballen etc. Heb je daar echt wel behoefte aan? Je kan ze beter verminderen of vermijden en je focussen op de hoofdmaaltijd!

Oliebollen en appelflappen horen bij de jaarwisseling. Zo af en toe een bolletje of flapje is lekker, maar ook hier geldt: beperk het gebruik. Spreek met jezelf af wanneer je deze lekkernijen in huis haalt, hoeveel en wanneer je ze eet.

Drink tussendoor ruim water en/of thee.

Eet bewust en met aandacht!

Eet bewust en met aandacht tijdens de feestdagen. Je lichaam heeft zo’n 20 minuten nodig om een seintje naar de hersenen te sturen dat je vol zit. Eet je snel, dan kan het zijn dat je allang vol zit maar dat je dit nog niet zo voelt. Op die manier eet je al gauw te veel. Eet je bovendien zonder goed te proeven, dan eet je sneller dingen die je eigenlijk helemaal niet wilt. Ga ook eens na of je echt trek hebt. Zo niet, stel jezelf dan de vraag waarom je het zou eten!

Kies ook met aandacht wat je wilt eten tijdens de feestdagen en maak een weloverwogen keuze. Haal niet te veel in huis. Spreek met jezelf af hoeveel en wat je gaat eten. Dan wordt het gemakkelijker om de feestdagen gezond door te komen.

Beweeg elke dag!

In beweging zijn geeft energie en zorgt dat je lekkerder in je lijf zit. Je maakt goede stofjes aan die je geluksgevoel stimuleren. Daarnaast zorgt het ook voor een betere spijsvertering en het zorgt ervoor dat de afvalstoffen in je lichaam sneller worden verwerkt. En, het leidt je even af van al het eten.

Maak een flinke wandeling in het bos, langs het strand of door de stad, ga buiten spelletjes doen met de kinderen etc. Ga vooral naar buiten, lekker bewegen en plan het in!

Ontspan en rust uit!

De dagen rond kerst en oud/nieuw zijn ook voor velen vrije dagen. Probeer in deze tijd ook echt uit te rusten en te ontspannen. Kom bij van alle hectiek van het afgelopen jaar of de laatste tijd. Leg de lat niet te hoog, dat scheelt druk en helpt je meer ontspannen te zijn. Neem ook vooral zo nu en dan de tijd voor jezelf, relax!

2020

En heb je dan in de maand december toch te veel van het verkeerde gegeten, te weinig aan beweging gedaan?

Wil je in 2020 echt iets aan je gezondheid gaan doen, kom bij me langs voor een goed (leefstijl)advies.

 

Ik wens iedereen heel mooie kerstdagen, een goede jaarwisseling en een heel gezond en gelukkig 2020!

Hartelijke groeten,

Adrie

Leave a comment